584:498 – zapis + analiza gry!

Cześć! Stęskniliście się? 🙂

W dotychczasowych artykułach próbowaliśmy atakować scrabble od wielu stron. Było trochę o zasadach (w tym wskazówki, jak punktować), kilka zagadek, parę ciekawych (mamy nadzieję :)) końcówek do przeanalizowania… Pisaliśmy także o dodatkowych aspektach, jak nastawienie psychiczne podczas gry. W końcu jednak trzeba usiąść
i wykonać analizę jakiejś konkretnej gry!

Kiedy zabieramy się za przeglądnięcie rozegranych partii, zwykle posiłkujemy się pomocniczymi programami (OSPS, QUACKLE). Podczas turnieju jesteśmy jednak zdani wyłącznie na siebie i dlatego powinniśmy umieć precyzyjnie określić, jakimi kryteriami chcemy się kierować przy wyborze optymalnego zagrania. W dzisiejszym artykule weźmiemy pod lupę ciekawą partię, którą rozegrali Darek Kosz i Ireneusz Moralewicz podczas II Mistrzostw Świnoujścia. Pojedynek zakończył się zwycięstwem reprezentanta Trzeciego Blanka 584 do 498. Spróbujemy przyjrzeć się jego poczynaniom i ruch po ruchu przeanalizować, co skłoniło go do takich a nie innych zagrań… A więc do dzieła!


RUCH I (0-0)

1
Oczywiście, kluczowe jest zauważenie skrabla WIZYTOM. Pozostaje wybrać, w jaki sposób położyć ten wyraz. Zasadniczo kierujemy się tym, aby droga litera była na polu premii literowej. Jeżeli słowo się przedłuża, zwracamy uwagę na to, by nie wystawić przeciwnikowi na drogą kontrę. Czasem warto też zwrócić uwagę na to, jaka litera jest na linii x4 i zadbać, by nie było to na przykład A lub I. Ta sytuacja raczej nie jest aż tak subtelna… Połóżmy jakkolwiek i zobaczmy co się wydarzy 😛


RUCH II (74-76)

2Najlepszym miejscem do zapunktowania jest linia x2, którą otwieramy przedłużając (N)APASTUJ na (N)APASTUJĄ. Jakie słowo ułożyć poziomo: MSZĄ, ŁĄK, ŁZĄ czy ZŁĄ? Różnice punktowe są niewielkie, więc głównym kryterium wyboru będzie chęć zachowania jak najlepszego stojaka na ruch następny. Spośród składów ŁKŃ, MSZŃ, MŃSK chyba najlepiej wygląda ten ostatni, gdyż daje szansę na dobranie do drogiego wyrazu z końcówką -ński. Wybór ŁZĄ zamiast ZŁĄ podyktowany jest tym, że Ł nie przedłuża się z dołu, więc nie otwieramy linii x2, jednak różnice w sile tych zagrań są już bardzo małe.


RUCH III (110-122)

3

Ruch DYŃ/(N)APASTUJĄCY/OŃ jest zdecydowanie najlepszy i to z paru powodów:
– jest najdroższy,
– pozbywa się kłopotliwej litery Ń,
– zajmuje najlepsze miejsce do punktowania (przez co przeciwnik już z niego nie skorzysta),
– przygotowuje grunt pod drogi ruch w następnej kolejce z wykorzystaniem przedłużenia wyrazu (N)APASTUJĄCY przez pozostawione na stojaku M.


RUCH IV (170-122)

4Jest to nietypowa sytuacja, gdyż ruch wcześniej nasz przeciwnik zrobił stratę i znamy litery, które ma na stojaku: AGONITY. Musimy do tej wiedzy dostosować nasze zagranie. Ruch JAM/DA/(N)APASTUJĄCYM nie będzie w tym momencie dobry, gdyż poskutkuje bardzo drogą kontrą. Podobnie na przykład KASH (6K) wystawia na drogie GNIOTY, nie mówiąc już o SKAJ (M1), po którym oponent z uśmiechem na twarzy może nam przyładować AGONISTY za drobne 167 punktów… Warto natomiast zachować M na następną kolejkę. Ruch HAJ (M2) wydaje się jednocześnie w miarę drogi i bezpieczny,
a przy tym pozostawia M na stojaku.


RUCH V (190-143)

5Jest nieciekawie. Mamy 7 spółgłosek i jest spora szansa, że przeciwnik dobrał do skrabla (ma na stojaku TYNIA plus dwie litery, których nie znamy). Można rozważać wymianę, jednak po głębszym zastanowieniu sensowne wydaje się również zagranie przez leżącą na polu I8 literę I. Oprócz tego, że zdobywamy jakieś punkty, blokujemy potencjalnie najgroźniejszą literę W na środku planszy (jeśli przydarzy się siódemka w innym miejscu, to będzie ona niedroga). Optymalne wydaje się zagranie SKIB, gdyż pozostawiamy wciąż kluczowe M i dajemy sobie szansę na ruch typu WSZOM, WSZEM bądź WSZAM, który w następnej kolejce pozwoliłby pozbyć się nadmiaru spółgłosek.


RUCH VI (202-213)

6Mamy na stojaku skrabla. Najdrożej jest położyć WS(A)DZAM bądź WD(U)SZAM na (N)APASTUJĄCYM. Za tą drugą opcją przemawia fakt, że na linię x3 wystawiamy teoretycznie bardziej kłopotliwą literę U.


RUCH VII (291-244)

7

Ruch MIERŹ/DAM/(N)APASTUJĄCYMI jest zdecydowanie najdroższy, a pozostawione litery FA dają dobre perspektywy na następną kolejkę. Gdybyśmy przegapili ten wyraz, również dobrą opcją wydaje się zagranie FARMIE/EL (A4) – dużo punktów, a pozostawione Ź raczej powinno pomóc niż przeszkodzić w punktowaniu w następnej kolejce (na przykład można zagrać sklejkę na ŹGAJ w J4).


RUCH VIII (367-327)

8

Najdroższy jest ruch FAŁAT/LURA (12A), jednak niewiele tańszy w tym samym miejscu FART/LURA jest lepszy taktycznie. Na tym etapie mamy lekką przewagę nad przeciwnikiem i przede wszystkim staramy się wystrzegać kłopotliwych sytuacji wynikających na przykład z dolosowania 7 spółgłosek. Po zagraniu FART/LURA zostawiamy samogłoskę A, która zabezpiecza nas przed taką ewentualnością.


RUCH IX (402-362)

9Ruch ŻE/OŻ/WE (B6) jest wyraźnie najlepszy. Jest wprawdzie najdroższy, ale nie to jest najważniejszą jego zaletą. Przede wszystkim pozostawia na stojaku zestaw WIAŁO, który może zaowocować skrablem, a nawet jeśli nie, to gwarantuje zrównoważony stojak
w następnej kolejce, co jest dla nas kwestią priorytetową.


RUCH X (436-369)

10Dobieramy do skrabla ĆWIKAŁO, jednak nie ma możliwości, by go położyć. Mamy przewagę, ale powinniśmy być ostrożni, gdyż jeśli wpadniemy w pułapkę chęci dobierania do skrabla aż do skutku, możemy ją łatwo roztrwonić. Ruch ĆWIKŁO/OS (H1) jest wart 50 punktów, więc zdecydowanie nie powinniśmy zwlekać z położeniem go. Różnice pomiędzy ĆWIKŁO a ĆWIKŁA są praktycznie niedostrzegalne.


RUCH XI (486-443)

11Wydaje się, że mimo skrabla przeciwnika zwycięstwo jest niezagrożone. Ruch FALC (A11) pozwala przyzwoicie zapunktować i zostawia dobrze pasujące do siebie ŚCIE. Ponadto zostawimy przeciwnikowi 1 literę w worku, dzięki czemu nie nadziejemy się na jego ‚hedszota’.


RUCH XII (516-460; litery przeciwnika: YGÓLE)

12Worek jest pusty. Staramy się zagrać jak najdrożej w dwóch ruchach. Zagranie CHA/PIC/EH/BA (3C) wydaje się idealne do tego celu – jest bardzo drogie i wystawia na również drogie kończące zagranie ZNIEŚ/CHAN (F3).


RUCHY XIII i XIV (546-478; litery przeciwnika: YLE)

13Po zagraniu przeciwnika możemy się spodziewać, że jednak będziemy mogli zagrać jeszcze dwa ruchy. Po naszym zagraniu MIŚ (N8) przeciwnik najprawdopodobniej położy EL/EHE/BAL (4D), po czym zakończymy EN/BALE (5E). W ten sposób ostatecznie uzyskamy więcej punktów niż grając wcześniej zaplanowany ruch ZNIEŚ/CHAN.


A oto końcowy stan planszy wraz z zapisem:

Darek - Irek

Na dzisiaj tyle 🙂 Jeśli macie jakieś pytania lub wątpliwości, to zachęcamy do dyskusji w komentarzach.

Oby Wasze stojaki pozostały zrównoważone!

Jedna uwaga do wpisu “584:498 – zapis + analiza gry!

  1. Louri pisze:

    Położyć 4 skrable i przegrać… i to gdy przeciwnik położył ledwie 2 – bezcenne! ;D
    Dzięki, że udało się to w końcu wrzucić 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s